کد خبر: ۲۵۵۸۱
|
۲۵ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۰

فعالیت ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان در ساخت تجهیزات نفتی|باید استاندارد‌های تجهیزات نفت را بومی‌سازی کنیم

رئیس هیئت‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران گفت: ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه ساخت داخل تجهیزات نفتی فعالیت دارند که به حوزه تکنولوژی‌های روز ورود کرده‌اند، اما تیراژ تولید آن‌ها قابل ملاحظه نیست و ضرورت دارد از آن‌ها حمایت شود.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» احسان ثقفی رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در پاسخ سوال خبرنگار نبض فناوری، مبنی براینکه شرکت‌های دانش‌بنیان تا چه اندازه توانسته‌اند نیاز صنعت نفت را تامین کنند، اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های نوپایی در صنعت نفت هستند، و این شرکت‌ها برای ساخت محصولات های‌تک، ورود پیدا کرده‌اند.

وی تصریح کرد: ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه ساخت داخل تجهیزات نفتی فعالیت دارند که به حوزه تکنولوژی‌های روز ورود کرده‌اند، اما تیراژ تولید آن‌ها قابل ملاحظه نیست و ضرورت دارد از آن‌ها حمایت شود.

وی به جلسه اعضای انجمن استصنا با معاون علم و فناوری رئیس‌جمهوری اشاره کرد و ادامه داد: در آن جلسه تصمیم بر آن شد تا کارگروه مشترکی ایجاد شود، انجمن نیز مشکلات را دسته‌بندی کرده و به مسئولان ارائه و پیگیری کند.

رئیس انجمن استتصنا با اشاره به اینکه دولت حمایت‌های بیشتری برای جلوگیری از تعطیلی واحد‌های صنعتی داشت، گفت: امیدواریم اثر این حمایت‌ها از سال ۱۴۰۱ مشاهده شود.

ثقفی گفت: در حال حاضر تنها ۵۰ درصد از ظرفیت تولید سازندگان داخلی فعال است و مابقی ظرفیت به دلیل نبود تقاضا بلااستفاده باقی مانده است.

وی گفت: محصولات تولیدی در صنعت نفت به سطحی از استاندارد رسیده که جوابگوی نیاز داخلی است و اگر بخواهد صادرات را سرلوحه کار خود قرار دهد باید استاندارد‌ها را تقویت کند.

ثقفی گفت: بهترین راهکار این است که ما استاندارد‌های حوزه تجهیزات نفت را بومی‌سازی کنیم. در حال حاضر کشور‌هایی با سابقه ۴۰ ساله در حوزه نفت استاندارد‌های مشخصی را برای خود تعریف کرده‌اند، حال چرا نباید کشوری مثل ایران با سابقه بیش از ۱۰۰ ساله در صنعت نفت و دارنده بیشترین منابع هیدروکربوری، الگوی استاندارد مشخصی نداشته باشد.

وی اظهار داشت: بعد از انعقاد برجام در دولت تدبیر و امید، سازندگان تجهیزات نفت مورد بی‌مهری قرار گرفتند. به نظرم هر چند تحریم نعمت نیست، اما به اجبار موجب شد که تکیه دولت بر توانمندی داخلی برای تامین تجهیزات نفت قرار بگیرد و به نوعی توفیق اجباری شد. تحریم موجب شد که میزان بومی‎‌سازی و استفاده از تجهیزات داخلی در صنعت نفت از ۵۰ درصد به ۷۰ تا ۸۵ درصد افزایش یابد.

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی